Ma van 2025.04.29

Input:

Új környezetvédelmi adatszolgáltatási rendszer 2020 – OKIR Kapu 3 rész

2020.04.28, , Forrás: Verlag Dashöfer (http://www.dashofer.hu)

3. rész: Légszennyezés mértéke éves jelentések

Túl vagyunk a hulladék éves bevallások benyújtásán, máris itt a következő határidő: március 31.-ig levegővédelmi éves bevallást kell készíteniük a bejelentésre kötelezett légszennyező forrást üzemeltető szervezeteknek, számot adva ezzel a tevékenységükkel kapcsolatos levegőterhelés éves mértékéről. 

A levegő védelmével kapcsolatos legfontosabb kötelezettségeket a 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet szabályozza. A rendelet egyebek mellett meghatározza az engedélyköteles, illetve adatszolgáltatásra kötelezett légszennyező források körét, a levegővédelmi jelentéstípusokat, az adatszolgáltatások tartalmi és egyéb követelményeit. 

A levegőtisztaság-védelmi adatszolgáltatásokat tekintve három fő jelentéstípust különböztetünk meg: alapbejelentés (LAL), éves jelentés (LM), illetve szükség esetén változásjelentés.

A fent említett március végi határidő a légszennyezés mértéke éves bejelentés (LM) szempontjából fontos számunkra, eddig a határidőig ugyanis valamennyi, LAL alapbejelentéssel már rendelkező légszennyező forrás 2019. évi kibocsátásairól számot kell adnunk. 

Az LM jelentések alapján történik a kibocsátási határértékek betartásának ellenőrzése, és ezek felhasználásával készülnek a nemzetközi és európai uniós adatszolgáltatások is.

A levegőtisztaság-védelmi éves bevallásokat elektronikus úton kell elkészíteni és benyújtani. 2020. január 1.-től megváltozott az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer (OKIR) felé történő adatszolgáltatások rendszere. Megszűntek az elmúlt években alkalmazott ÁNYK alapú bevallások, helyette egy új rendszer, az OKIR Kapu online adatszolgáltatások rendszere lépett.

A korábbi, nyomtatványalapú bevallások helyett a szakmai tartalomhoz igazodó adatszolgáltató felületek kerültek bevezetésre. Személyre szabott felületek ezek, a KÜJ, a KTJ és az adatcsomag típus alkot együtt egy-egy egységet. Az új felületek logikája tehát más, mint amit az ÁNYK-ban megszoktak.

Az offline módban használható ÁNYK alapú rendszerhez képest sokkal több ellenőrzési funkció megvalósul a beküldés előtt, így kevesebb lesz az adminisztrációs munka a hivataloknál és ezzel együtt az adatszolgáltatások minősége is jelentősen javulhat. 

Az OKIR Kapu adatszolgáltató rendszer a https://kapu.okir.hu/okirkapuugyfel/ linken érhető el. 

A rendszerhez a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) segítségével lehet hozzáférni. A KAÜ bejelentkezés történhet ügyfélkapu, elektronikus személyi igazolvány vagy telefonos azonosítás segítségével. Ezek közül az ügyfélkapus bejelentkezés a legismertebb és leggyakoribb.

Az OKIR Kapu rendszerben az alábbi főbb lépésekben teljesíthetjük adatszolgáltatásainkat:

  • Bejelentkezés a KAÜ login segítségével
  • Belépés a konkrét adatszolgáltatási felületre (KÜJ azonosító, adatszolgáltatás típusa, KTJ azonosító segítségével)
  • Adatcsomag létrehozása az adatok felvitelével
  • Ellenőrzés futtatása
  • Adatcsomag beküldése

Adatcsomagjainkhoz szükség esetén csatolmányt is csatolhatunk, amelyet az Adminisztráció/Csatolmányok menüpont alatt érhetünk el (Új csatolmány/Feltöltés). Az adatcsomaghoz 50 Mb-nál kisebb pdf vagy jpg formátumú fájlt lehet feltölteni. Levegővédelmi éves bejelentésnél például csatolhatjuk a pontforrások emissziómérési jegyzőkönyveit, vagy a VOC-technológiák oldószer-kezelési tervét, oldószermérlegét.

Az OKIR Kapu rendszerben érvényes meghatalmazás birtokában tudunk légszennyezés mértéke éves bevallásokat készíteni és benyújtani.

Az új rendszerbe átvezetésre kerültek a korábbi rendszerben érvényes meghatalmazások, így azok birtokában az OKIR kapu rendszerben is készíthetjük adatszolgáltatásainkat, nem szükséges új meghatalmazást beküldenünk.